Thursday, December 30, 2010

Search & Awie - SetiaDalamKacamu


Pinjamkan ku cermin
Untukku melihat serimu
Mungkin bias bongkar
Bisa pandai berkata yang benar

Ku berdiri di sini
Berhari-hari bercerminkan diri
Apakah kau masih setia
Atau sepi dalam kacamu

Aku datang ke tamanmu
Kala rimba hati jadi kudus
Tak mengapa salah faham
Kisah lama terpadam

Bertanya kulagi
Di hadapan cermin
Entah berapa kali
Benarkah tiada syarat
Untuk aku milikimu

Thursday, December 9, 2010

SUATU KETIKA - Part 6

Ramai manusia...
Cuba lari dari kenyataan ini

Ramai manusia...
Cuba lari dari dosanya sendiri

RAMAII MANUSIAAAA

"woi udah udah la tu... memekak pulak pagi pagi ni... kat surau tadi suruh qamat tak nak... kat rumah boleh pulak melalak... "

Kedengaran satu suara yang macam tak puas hati di kala aku sedang menyanyi sambil menyikat rambut dihadapan cermin... Namun aku hanya tersengeh manja... hahaha... Maka dengan ini cukuplah dua puluh empat jam aku tak tidur... semua gara gara melepak kat pantai klebang malam tadi...

ku hidupkan motorsikal ku lalu bergegas ke kolej... Sampai di kolej aku terus ke kantin untuk bersarapan... Di kantin seperti biasa aku dengan selamber akan masuk ke dapur dan membancuh minuman ku sendiri... Sedang aku membancuh nescafe'o kegemaran aku Abang Joe iaitu tauke kantin ni menegur...

"Awal ko sampai..."

"Biasa ar bang... nak kena jengok lab pagi ni... hahaha..."

"ok Rock milo tarik 2, teh tarik 1, teh'o 3... Dah siap letak tepi je nanti abang angkat..."

"siaap"

Sebenarnya aku dan abang joe bukan ada hubungan kekeluargaan pun... Dan aku pun bukan bekerja dengan dia... Tapi aku senang dengan dia dan dia senang ngan aku... Suatu ketika dulu pekerja Abang Joe tak datang kerja... Kantin ramai orang masa tu... Abang Joe dah tak menang tangan... Mana nak buat roti canai mana nak layan pelanggan... Nak bancuh air lagi... Kebetulan aku ada kat situ waktu tu... Abang Joe pulak memang tau yang aku bekerja di kedai makan pada waktu petang sebagai tukang bancuh air... So selamber dia mintak tolong aku hari tu untuk bantu dia yang dah tunggang langgang masa tu... So aku cuma bantu mana yang patut sebelum aku mula kuliah... Boleh la nak lepaskan kelam kabut waktu semua orang nak bersarapan... Semenjak dari hari tu hubungan aku ngan Abang Joe semakin erat... dah macam adik beradik dah... Sedar tak sedar dah setahun jugak aku buat kantin ni macam kedai aku sendiri dan dah setahun jugak aku sarapan free kat sini... hahaha...

Aku makan mee goreng je walaupun sebenarnya aku nak makan roti canai... Tapi sebab malas nak susahkan Abang Joe tebarkan roti untuk aku maka aku pilih untuk makan ada yang dah siap dimasak je... Lagi pun aku nak cepat... Selesai sarapan aku tolong kemaskan pinggan mangkuk yang bertabur atas meja dan hantar ke belakang... Setelah semua meja aku lap, aku pun blah dari situ...

"Bang saya Chau dulu bang"

"Eh.. Ko dah makan belum...? Makan dulu ar baru pegi kelas..."

"Dah setel dah bang... Nak masuk lab pulak"

"Sory ar Abang tak perasan... Sebok sangat tadi hahaha... Timaaakasssseeeehh..."

tersenyum aku seketika tengok abang joe dengan gaya telatah Allycat... Biasa la kerja macam dia memang memenatkan... Kalau takde lawak2 bodoh camtu memang tak boleh buat kerja... Aku dah biasa dengan situasi tu jadi aku paham kehidupan di kedai makan... Kita kena ceria sepanjang masa baru boleh buat kerja,,, Pelanggan pun suka datang kalau tempat kita berniaga penuh dengan keceriaan...

Sampai dekat lab aku nampak seorang makhluk tengah sapu sampah... Studen yang lain belum masuk lagi...

"En. Abe mana Jat?'

"Ada kat dalam tengah format sebijik pc... Dari tadi tak siap siap lagi"...

"Rajin pulak ko hari... Kompom ar dapat A++ bodek kuat... hahaha"

"Aku memang rajin bro... Lu u yang malas..."

Terlihat riaksi muka Ijat yang ala ala mencebik sedikit di situ... Aku memang suka menyakat Ijat... Aku tau Ijat tak pernah ambil hati pun dengan perangai aku... Dia pun dah masak ngan perangai aku... Aku on semua pc yang ada dalam lab tu... Kemudian aku bersihkan habuk habuk yang pada setiap pc... Empat puluh pc kesemuanya...

"Kama!.. A8, A9, A10 dengan C4 tolong buat scandisk... Defrag sekali tau..."

Terkejut aku bila En. Abe tiba tiba bersuara... Aku sikit pun tak perasan bila dia keluar dari biliknya di belakang lab...

"Ok..."

"Ehm... pc A4 mana ye En. Abe...?"

"Owh yang tu saya format... masuk virus semalam... macamana korang guna pon saya tak tau..."

hahaha... Gatal sangat nak bertanya... tak pasal pasal mendapat... Dari jauh aku nampak Ijat ketawa kecil ke arah aku... Tak berapa lama lepastu kelihatan seorang demi seorang studen masuk masuk menandakan Kuliah kami sudah bermula...



Bersambung lagi...


=PEACE=