Thursday, December 30, 2010

Search & Awie - SetiaDalamKacamu


Pinjamkan ku cermin
Untukku melihat serimu
Mungkin bias bongkar
Bisa pandai berkata yang benar

Ku berdiri di sini
Berhari-hari bercerminkan diri
Apakah kau masih setia
Atau sepi dalam kacamu

Aku datang ke tamanmu
Kala rimba hati jadi kudus
Tak mengapa salah faham
Kisah lama terpadam

Bertanya kulagi
Di hadapan cermin
Entah berapa kali
Benarkah tiada syarat
Untuk aku milikimu

Thursday, December 9, 2010

SUATU KETIKA - Part 6

Ramai manusia...
Cuba lari dari kenyataan ini

Ramai manusia...
Cuba lari dari dosanya sendiri

RAMAII MANUSIAAAA

"woi udah udah la tu... memekak pulak pagi pagi ni... kat surau tadi suruh qamat tak nak... kat rumah boleh pulak melalak... "

Kedengaran satu suara yang macam tak puas hati di kala aku sedang menyanyi sambil menyikat rambut dihadapan cermin... Namun aku hanya tersengeh manja... hahaha... Maka dengan ini cukuplah dua puluh empat jam aku tak tidur... semua gara gara melepak kat pantai klebang malam tadi...

ku hidupkan motorsikal ku lalu bergegas ke kolej... Sampai di kolej aku terus ke kantin untuk bersarapan... Di kantin seperti biasa aku dengan selamber akan masuk ke dapur dan membancuh minuman ku sendiri... Sedang aku membancuh nescafe'o kegemaran aku Abang Joe iaitu tauke kantin ni menegur...

"Awal ko sampai..."

"Biasa ar bang... nak kena jengok lab pagi ni... hahaha..."

"ok Rock milo tarik 2, teh tarik 1, teh'o 3... Dah siap letak tepi je nanti abang angkat..."

"siaap"

Sebenarnya aku dan abang joe bukan ada hubungan kekeluargaan pun... Dan aku pun bukan bekerja dengan dia... Tapi aku senang dengan dia dan dia senang ngan aku... Suatu ketika dulu pekerja Abang Joe tak datang kerja... Kantin ramai orang masa tu... Abang Joe dah tak menang tangan... Mana nak buat roti canai mana nak layan pelanggan... Nak bancuh air lagi... Kebetulan aku ada kat situ waktu tu... Abang Joe pulak memang tau yang aku bekerja di kedai makan pada waktu petang sebagai tukang bancuh air... So selamber dia mintak tolong aku hari tu untuk bantu dia yang dah tunggang langgang masa tu... So aku cuma bantu mana yang patut sebelum aku mula kuliah... Boleh la nak lepaskan kelam kabut waktu semua orang nak bersarapan... Semenjak dari hari tu hubungan aku ngan Abang Joe semakin erat... dah macam adik beradik dah... Sedar tak sedar dah setahun jugak aku buat kantin ni macam kedai aku sendiri dan dah setahun jugak aku sarapan free kat sini... hahaha...

Aku makan mee goreng je walaupun sebenarnya aku nak makan roti canai... Tapi sebab malas nak susahkan Abang Joe tebarkan roti untuk aku maka aku pilih untuk makan ada yang dah siap dimasak je... Lagi pun aku nak cepat... Selesai sarapan aku tolong kemaskan pinggan mangkuk yang bertabur atas meja dan hantar ke belakang... Setelah semua meja aku lap, aku pun blah dari situ...

"Bang saya Chau dulu bang"

"Eh.. Ko dah makan belum...? Makan dulu ar baru pegi kelas..."

"Dah setel dah bang... Nak masuk lab pulak"

"Sory ar Abang tak perasan... Sebok sangat tadi hahaha... Timaaakasssseeeehh..."

tersenyum aku seketika tengok abang joe dengan gaya telatah Allycat... Biasa la kerja macam dia memang memenatkan... Kalau takde lawak2 bodoh camtu memang tak boleh buat kerja... Aku dah biasa dengan situasi tu jadi aku paham kehidupan di kedai makan... Kita kena ceria sepanjang masa baru boleh buat kerja,,, Pelanggan pun suka datang kalau tempat kita berniaga penuh dengan keceriaan...

Sampai dekat lab aku nampak seorang makhluk tengah sapu sampah... Studen yang lain belum masuk lagi...

"En. Abe mana Jat?'

"Ada kat dalam tengah format sebijik pc... Dari tadi tak siap siap lagi"...

"Rajin pulak ko hari... Kompom ar dapat A++ bodek kuat... hahaha"

"Aku memang rajin bro... Lu u yang malas..."

Terlihat riaksi muka Ijat yang ala ala mencebik sedikit di situ... Aku memang suka menyakat Ijat... Aku tau Ijat tak pernah ambil hati pun dengan perangai aku... Dia pun dah masak ngan perangai aku... Aku on semua pc yang ada dalam lab tu... Kemudian aku bersihkan habuk habuk yang pada setiap pc... Empat puluh pc kesemuanya...

"Kama!.. A8, A9, A10 dengan C4 tolong buat scandisk... Defrag sekali tau..."

Terkejut aku bila En. Abe tiba tiba bersuara... Aku sikit pun tak perasan bila dia keluar dari biliknya di belakang lab...

"Ok..."

"Ehm... pc A4 mana ye En. Abe...?"

"Owh yang tu saya format... masuk virus semalam... macamana korang guna pon saya tak tau..."

hahaha... Gatal sangat nak bertanya... tak pasal pasal mendapat... Dari jauh aku nampak Ijat ketawa kecil ke arah aku... Tak berapa lama lepastu kelihatan seorang demi seorang studen masuk masuk menandakan Kuliah kami sudah bermula...



Bersambung lagi...


=PEACE=

Tuesday, November 23, 2010

Search : Melintasi Batas (HQ Audio)


Layan la lagu ni camana aku enjoy dengan lagu ni... PEACE...

Monday, November 22, 2010

Sebatang Tongkat Untuk Berdiri...

Ketika haus, kau ku berikan secawan susu
Agar kembali tenagamu
Ketika lemah hulurkan
Sebatang tongkat
Agar kau terus berdiri

Ditengah kejayaan
Kau lupa diri dihasut bayangan
Dari emosi hatimu

Tongkat kau lontarkan
Baktinya kau lupakan
Dan secawan susu
Yang pernah menyambung hayatmu
Merenung bintang di langit tinggi
Jangan tertipu
Manakah tempat kau berdiri


Berdirinya saya di sini adah untuk menyampaikan sebuah pantun... Maka dengarlah pantun hamba... " Pecah Kaca Pecah Gelas... Hutangmu dah berbalas".. Hahaha Pantun la sangat... lalalalalalala hati ku gembira... korang taip je kat youtube lagu kat atas ni... pastu layannn... ehm... Best tak lagu ni?... Terus terang aku cakap aku tak minat ngan rentak lagu ni... Aku lebih suka dengan rentak yang lebih keras sekeras karang di lautan... Tapi atas permintaan dari seorang sahabat yang amat meminati lagu ni maka aku huraikan lah mengikut cita rasa aku...

Lebih kurang sama dengan = pepatah melayu yang selalu diungkapkan di telinga Mr Bean... "seperti kacang melupakan kulit.." Adakah Mr. Bean masih kenal dengan kulitnya...? Tapi apa yang di ketengahkan oleh lagu ini adalah bukan sekadar Mr. Bean jatuh longkang dan bukan sekadar Kacang lupakan kulit... Jom kita tengok sama-sama...

Rangkap pertama menerangkan tetang susu dan tongkat yang menjadi sokongan buat seseorang... Susu memberi tenaga di kala kehausan dan tongkat memberi kekuatan untuk berdiri... Rangkap ke dua yang amat pendek dan rangkap ketiga membawa maksud kita selalu lupa setelah datang kejayaan pada kita... Kita selalu lupa pada susu yang pernah memberi kita tenaga.... Kita lupa pada tongkat yang membuat kita teguh berdiri... Dalam kepala kita disemaikan oleh nafsu serakah untuk berkata aku segalanya adalah kerana kekuatan aku... segalanya adalah dari kudrat ku... segalanya adalah dari keupayaan ku... Mana pergi fungsi susu dan mana hilang fungsi tongkat...? Dalam keghairahan kita berlari selalu kita lupa yang kita pernah bertatih... Dan dalam pantas kita berlari ingatkah kita suatu masa dulu kita pernah merangkak...?

Sambungan dari Rangkap ketiga juga berunsur nasihat pada yang lupa akan fungsi susu dan fungsi tongkat... Nasihat jangan tak nasihat... Bagi aku secara keseluruhannya, "Sebatang tongkat untuk berdiri" membawa erti sokongan yang kita gunakan untuk kita berjaya... Tetapi mungkin penulis kekurangan sumber mengenai tongkat dan untuk melengkapkan lagu ini maka susu digunakan secukup rasa untuk menambah seri pada lagu ini...

Best gak tajuk lagu ni... "Sebatang Tongkat Untuk Berdiri" Unik dan membawa maksud yang dalam... Tapi sayang liriknya tak menghurai maksudnya yang dalam... Wokeyy jom kita fokus kepada tajuk lagu ni dan kita lupakan pasal liriknya... hahaha... boleh ke camtu?... Sebenarnya kita tak perlu sakit kaki untuk menggunakan tongkat... Dan kita tak perlu menunggu tua untuk menggunakan tongkat... Tongkat boleh digunakan setiap masa jika mahu... Tongkat membantu kita untuk teguh berdiri... Tongkat membuat kita yakin bila berjalan... Tongkat juga membuat kita unik pada pandangan mata orang lain... Mengapa kita malu untuk bertongkat? untuk sahabat aku yang meminati lagu ni, kalau ada pandangan senriri sila lah huraikan...


p/s :- Menggunakan tongkat itu adalah sunnah nabi...


=PEACE=

Tuesday, November 16, 2010

AKU ADALAH DOT DOT DOT.

Masa sekolah dulu aku pernah kena buat karangann "Aku adalah sepasang kasut"... Maka dengan penuh semangat kekasutan aku menjadi kasut yang hensem lalu di kasihi oleh tuan aku... Namun aku dipijak-pijak oleh orang ramai pabila aku ditinggalkan oleh tuan aku di tangga Masjid... Hahaha itu cerita masa aku kecik2 dulu... Waktu kecik lagi kita diajarkan supa boleh berkhayal ke alam fantasi atau boleh berfikir di luar kotak pemikiran... Karangan2 yang seumpama ini dah semakin popular bila aku tengok kat rancangan Raja Lawak Astro... Kumpulan sepah menjayakan tajuk ni dengan berlakun menjadi kapur... hahaha... korang tengok ar sendiri raja lawak... Di zaman serba canggih ni maka terhasillah perbualan ringkas melalui FB... jom kita saksikan... Peeeweeeet...




Klik pada image untuk tumbesaran..

Monday, November 15, 2010

Pelik Tol Perangai Dya Adriza & No 25

Wokeyyy... Aku mulakan dengan Dya Adriza... Jeng jeng jeng... Alamak takde Intro yang lebih saspen dari ni... maap je la... ok Dya Adrza seorang yang Biru... Sejauh mana birunya aku tak tau yang aku tau dia kasi aku tag untuk dijawap... Mungkin dengan tag boleh mengeratkan silaturrahim dan silaturrahman... hahaha... Ok sapa2 yang lum kenal ngan Dya adriza boleh klik kat nama dia ni... DYA ADRIZA

Angka 25 selalu jadi mengingatkan aku pasal mat rempit kampung aku dulu... Kat selangor diorang gelarkan team diorang 25team... pastu kat segamat diorang gelarkan team diorang Tu-Pai Team... tahun 96 kalau tak silap aku... lama dah cerita tuh... 25 yang wajib kita tahu ialah 25 rasul... Korang mesti pelik... Apa kaitan antara Dya Adrza dengan no 25... sekali lagi jeng jeng jeng... Tag dia bertajuk 25 perkara yang pelik pasal aku... hahaha susah gak aku nak jawap... kalau yang pelik pasal korang senang sikit aku nak taram...

Di petang nan damai ini maka bermulalah episod aku mencari ilham... Aku tanya kat seorang kawan FB yang bernama Norita Mohd.. tapi jawapan dia suma satu je... makna nya aku kena cari lagi 24.... Cari punya cari punya cari... makan terjawap lah sudah segalamnya dan di kala itu kepala aku dah terlangkop depan lappy aku... hahaha

25 perkara yang pelik pasal aku...

1 Aku memang pelik sebab aku tak perasan yang aku ni pelik... Pelik kan? Pelik tapi tak heran...

2 Aku akan isap rokok bila aku tengah diposit dalam toilet...

3 Aku akan buat kerja cepat2 sebab aku nak relexs lepastu tapi dapat pulak kerja baru bila kerja tadi dah siap... yang peliknya esok aku akan buat lagi camtu... hahaha...

4 Muka aku sedikit bengis tapi aku ramai kawan... hahaha pelik tapi benar..

5 Aku boleh hidup dalam hutan dan aku boleh hidop kat bandar... Memang la semua orang boleh jugak... Tapi apa yang aku maksudkan ialah... Dulu aku kerja kat estate dan aku hidup dengan aman dan damai... Di kala itu aku penuhkan rutin harian aku dengan kerja, mancing, tembak ikan, jerat landak, racip ayam, racip puyuh, cari petai dan macam2 lagi... Sekarang aku kerja kat bandar aku merempit, tengok wayang, berblog, layan Astro... Aku buat je lah apa aku nak buat janji ROCK... hahaha

6 Aku belajar tak tinggi mana tapi ada la jugak Diploma... Result aku tak la cemerlang mana tapi ok... Yang peliknya aku lebih suka kerja kat kedai makan... Dan sekarang aku jadi PakGad je... Hahaha

7 Umur dah libih tapi perangai cam budak2... No komen... PEACE...

8 Teramat suka mencari maksud yang tersirat... hahaha suka berfikir yang bukan2...

9 Seperti yang sedia maklum aku ni memang kuat merapu... Dari aku kecik lagi sampai sekarang...

10 Orang nampak aku rendah tapi sebenarnya aku lagi tinggi dari orang tu kalau ukur... Aku mmg pelik sangat napa orang cakap aku pendek...

11 Tak minat Filem Hinustan... Tapi kalau orang pasang aku layan jugak... Hahaha

12 Suka main gitar tapi tak pandai2 sampai sekarang...

13 Tak suka menghampakan orang tapi akhirnya aku yang hampa... pon no komen gak...

14 Benci dengan bunyi HP walaupon yang call aku tu insan yang tersayang... Tapi sukan bunyi alam...

15 Suka bergaya depan cermin... Tapi tak suka sikat rambut...
16 Tak suka bau busuk dan lebih tak suka bau wangi...

17 Tak suka pakau minyak Rambut

18 Aku akan menyanyi bila bagun tidur...

19 Suka tengok wayang tapi kedekut nak keluar duit beli tiket...

20 Suka sangat makan satey... tak makan nasi tak pe janji makan satey... 20 cucuk tak cukup beb!... hahaha...

21 Berkawan dengan perempuan... Yang ni yang sangat2 aku pelik sebab aku tak berkawan dengan perempuan dari kecik sampai aku besar... Tapi sekarang aku dah ramai kawan... Lelaki ke perempuan ke aku dah tak kesah...

22 Cepat terikut dengan falsafah2 bingai Rockers tanah air... contohnya... "Makwe boleh cinta tarak"... "Kita Peng Yau"... n macam2 lagi...

23 Suka memasak... hahaha aku tak tau kenapa tapi aku suka orang rasa masakan aku... Kedamaian ada di situ... PEACE...

24 Peramah sangat dan mudah mesra... kadang2 kat kedai kopi kawan2 aku malu ngan aku... ntah sapa2 aku tegur... hahaha...

25 Terlalu banyak kebetulan dengan nama aku... Kat sekolah orang panggil aku Aman dan aku belajar di kelas 5 Aman... dan aku suka keAmanan... sekarang aku jadi pakGad untuk memelihara KeAmanan... Yang penting aku jarang kena Saman...

Buat Dya Adriza... aku dah bayar hutang... Tag ni aku tak panjangkan pada sesapa pon... Tapi kalau ada rakan2 bloger nak buat kasi tau aku... Best jugak baca Tag orang... haha..

=PEACE=

Sunday, November 14, 2010

Friday, November 12, 2010

SUATU KETIKA - Part 5

Suara yang kedengaran datangnya dari seorang kawan...

"Apa nak jadi ko ni Rock... Jom!"

Perhhh... Darah aku serta merta naik... Bagi aku dia yang tak tahu hujung pangkal seperti menyalahkan aku... Apa yang berlaku tadi sebab menolong seorang kawan... kalau dia di tempat Azan mesti aku akan tolong jugak...

"Nak jadi apa bendanya...?"

Aku sengaja balas soalan dia dengan soalan jugak dan terus berlalu dari situ...

"Ko tu hah... Magrib ntah ke mana... Isyak ntah ke mana... tau tau dah subuh baru balik... cepat ar bersiap aku tunggu ni.."

Tersentak aku tiba-tiba... hahaha sangkaan aku salah rupanya.... Aku ingatkan dia nampak pakaian aku kotor punya pasal... Rupanya dia tak tau yang aku baru lepas bergadoh... Terharu jugak aku dengan sahabat cam dia... cuma sahabat je yang akan mengingatkan kita pasal solat ni... Aku terus masuk bilik untuk ambil tuala...

"Ijat.. aku mandi jap.."

"ok"

Selesai mandi aku bergegas masuk blik untuk bersiap... kain pelikat dan baju melayu aku sarung... lepas tu aku capai kopiah dan masukkan dalam poket baju...

"Ijat jom jangan terhegeh hegeh... Let's Rock n Roll... Waktu dah nak masuk dah ni..."

"Rock n Roll pala hotak lu... Aku tunggu dia bersolek suka suka aku pulak yang yang terhegeh hegeh... Ni hah"

tak pasal pasal aku yang macho di subuh nan hening ni ditunjukkan dengan jari tengah terpacak oleh kawan baik aku sendiri..."

"Hahaha... Ko ni tak leh gurau lansung..."

Kami pon keluar dari rumah menuju ke surau yang terletak di barisan belakang rumah kami... Sampai di surau kelihatan dua tiga orang sedang mengambil wuduk... Aku buat tak paham dan terus join sekali... Jemaah tak ramai... Biasa ar subuh la katakan... Aku dok baris depan... hahaha time subuh je la depan... Time lain jangan harap.. manjang belakang je... Tiba tiba imam bersuara pulak...

"Hah apa lagi qamat la... "

Alamak...

"Ehm kalau camtu saya kena amik wuduk sekali lagi ar... wuduk yang tadi untuk sembahyang... Untuk qamat saya tak amik lagi... Tapi tadi saya nampak Ijat amik wuduk 2 kali mam... boleh ar dia qamat"

"Issk aku pulak kena"

Perh selamber aku begurau ngan imam sebelum sembahyang... Tapi tektik aku menjadi... Tak pasal pasal ijat jadi bilal aku subuh tu... hahaha...



Bersambung lagi...



=PEACE=

Monday, July 19, 2010

SUATU KETIKA - part 4

"Ok lagu apa lagi nak Lauk"..

"Apa-apa je lah Rock janji lagu"...

Sedang aku memikirkan lagu apa yang perlu aku mainkan, Secara sepontan Jari ku memetik gitar mendendangkan lagu memecah kesunyian malam di pantai penuh kisah ini...

" Burung kakak tua
Hinggap di jendela
Nenek sudah tua
Giginya tinggal dua

Letchum letchum letchum uh lala"

Dan belum pun sempat lagu itu habis dimainkan tiba-tiba kepala aku kena sepuk beserta derai tawa lauk yang menggila...

"Bangsat lu Rock... Malam-malam buta lu buat lawak"

"Hahaha ni apa ni lauk? tadi lu cakap main je lagu apa-apa"

"Layan lagu lain pulak..."

"Ok lah lauk lu punya pasal... tapi ni last song ar... Lepak-lepak hari pon pagi lauk... sok gwa
ade kelas lagi... kerja banyak tak siap lagi... Lu apa tau..."

Serentak dengan itu gitar ku berbunyi lagi... Sebuat lagu yang agak slow ku mainkan buat haluwa telinga aku, Lauk dan pelbagai spesis hidupan laut... Setelah intro ku dendangkan tiba-tiba dengan penuh feel Lauk menyanyikannya... Maka bekumandanglah suara si Lauk dengan kesyahduannya tepat jam 02:30am...

KALIMAH CINTA

Simpan diri ku tersiksa
Nak ku luahkan ku gentar
Kekurangan ku terbongkar

Sisi mu umpama syurga
Peluang emas ku damba
Bahagia yang ku cari awal dulu...

Aku insan yang terdampar
Yang tinggal menagih cinta
Terang dan terlindung
Di mana tempat nak ku singgah
Mengsan mu pasangan ditakdirkan

Oh ku rempuh azap sengsara
Tak kisah asal bersua
Kau kasih penyeri jiwa
Pendorong ku hadapi hidup

Kau kasih isyarat jiwa
Ku meniti jalan yang lurus
Kau kasih isyarat jiwa
Pendorong ku hadapi hidup...

Mengenal erti cinta
Mengenal cinta tulus...


"Dah Lauk jom cau... Ayam pon dah nak bekokok ni..."

Dengan langkah yang longlai kami berdua beredar tanpa memikirkan masa depan... Belum sempat jauh kami meninggalkan pantai Klebang terdengar riuh rendah di hadapan kami... kelihatan beberapa orang lelaki sedang bergaduh..

"Ini tak boleh biar ni... Diorang pukul Azam tu Rock"

Tanpa berlengah aku dan Lauk terus menerkam mereka yang terlibat... ku campak gitar ku ke sisi dan penumbuk ku hayunkan ke arah seorang lelaki tepat ke arah kepala... Lauk juga sedang bergelut dengan seorang lelaki lain...

"Woi! apahal korang campur tangan... Ni bukan korang punya hal"

Jerit salah seorang dari mereka yang baru diterajang oleh Lauk..

"Dah lu tiga orang lanyak dia sorang gajah pon tumbang"

Tiba-tiba Lauk mencelah...

"Baik korang blah sebelum aku pecah muka korang sorang-sorang"

Nampaknya amaran Lauk pada mereka berkesan... Mereka beredar secepat mungkin sambil mengeluh-ngeluh sumbang...

"azam lu ok tak?.. apsal pulak diorang pukul lu?"

Aku melontarkan pertanyaan kepada Azam yang masih blur sambil mata ku liar mencari-cari arah gitar yang ku campakkan tadi...

"Ntah la Rock... diorang tu tiba-tiba je"

Pannng... Belum pun sempat azam menghabiskan cerita, satu tamparan dari lauh hinggap ke muka Azam... Belum sempat aku bertanya Lauk pantas bersuara...

"Lu isap gam kan?... Sekali lagi gwa tau lu isap gam siap"

"Patut ar... Sapa-sapa pun bengantg dengan lu ini macam... Dah dah jom blah.."

Segera aku tarik tangan Lauk yang masih marah dengan kelakuan azam.... kami pun terus beredar dari situ menghala pulang ke rumah... Dan sampai pada satu simpang aku terus melangkah ke arah rumah ku...

"Wei gangs gwa cau dulu"

Sapa ku kepada Lauk dan Azam sambil terus berlalu membawa haluan masing-masing... Pintu rumah ku buka dengan perlahan aku melangkah masuk... Tak sanggup rasanya aku untuk membuat kawan-kawan serumah terkejut dari lana yang panjang... Tiba-tiba terdengar suatu suara ...



Bersambung lagi...

PEACE...

Thursday, July 15, 2010

MENARA KESESATAN...

Dari lembah terasing
Kita diperlihatkan
Satu lakunan Pentas
Mainan Cendikiawan

Ini lah sebahagian cara hidup kita
Mempermainkan dan di permainkan
Guna dan diguna tanpa disedari
Dan menyedari

Kita didorong dorong
Dari isu ke isu
Termusnah kecewa
Kemudian di selamatkan

Tiada yang pasti dari lembah ini
Haluan menuju kebutuhan
Banyak yang kabur
Tanpa disedari semua mimpi

Menara kesesatan sempit fikiran
Menara kesesatan dalam DUNIA...




p/s:-Tahun 1997 aku pernah jatuh tersungkur kat laps parliman... layan laps la konon.... Tapi tu cerita dulu2 ar....



=PEACE=

Saturday, July 10, 2010

PURNAMA




Purnama ku menjelmalah
Hilangkan gelisah
Lenyapkan rindu ku
Di dalam sukma

Aku punya cahaya mu
Bersinar berkilau
Terpanah berkhayal
Fitrah cinta

Tapi ku tertipu cahaya mu itu
Bukanlah rindu mu untuk diri ku
Hanya angan ku berkata
Andainya engkau milik ku
Ku jadikan engkau mahkota untuk segalanya

Tapi engkau selalu berpura
Menghilangkan diri mu sentiasa
Kau menjelma ada masanya
Kau berlindung di sebalik sang mega


=PEACE=

Saturday, June 26, 2010

MERAH

Di mana-mana Terbayang wajahnya
Mencari
-cari Tapi entah di mana
Aku mengenalimu
Hanya pada nama

Kau cengkam hatiku Bagai helang di rimba
Mengalir darahku Darah merah cintamu
Jangan biar hatiku luka
Kau pengubat duka

Namamu merah Bagai lang merah
Membara kurasa di jiwa


Namamu merah Bagai lang merah
Manisnya cintamu di kalbu

Oh merah… Namamu mashyur di ruang angkasa
Hilangkan segala
-gala Kesengsaraan selama ini

Oh merah… Namamu menerangi ruang angkasa
Hilanglah kegelapan
Hidup kita untuk bersama

Helang melayang
-layang Helang, helang hei…


=PEACE=

Thursday, June 24, 2010

TERBARU...

Owh takde catatan baru dari aku... Aku bz dengan kerja dan demam dengan bola...

=PEACE=

Wednesday, June 16, 2010

SUATU KETIKA - Part 3...

Setibanya aku di pantai Klebang aku terus duduk di banting mengadap ombak pantai yang menderu... Lauk ku lihat sedang membeli burger dengan peniaga burger yang berniaga berhampiran tempat aku lepak... Ku biarkan saja Lauk dengan urusannya... Lalu aku memetik gitar dengan lagu yang pertama dari ku...

"Jurusan hari hari
Indah bersama mu Kamalia.
Tak peduli kan ku terjah
Biar pun harus ku tempuh padang ilalang"

"Apa barang Rock layan lagu Kamalia... Tukar lagu lain la Rock..."

Ntah bila pulak si Lauk ni ada kat belakang aku... Potong betul la... Aku baru nak sesuaikan diri ngan deruan ombak yang menghempas... Rasanya jiwa yang sedang cool berubah jadi ombak tsunami serta merta...

"Ok la ni lauk Kamalia pun cara apa?"

"Ntah hapa hapa la lu Rock... Nama je Rock_kapak tapi jiwa halus... Wa ajak lu datang sini nak buat ikan lumba-lumba rock bersama kita... Setakat lagu kamalia ikan bilis pun lari brader... Nah lu punya benjo, tukar lagu lain ah..."

"Cayalah Lauk, Perhh benjo ni... Ini macam baru boleh Rock..."

Dengan berbekalkan semangat benjo yang Lauk payung ni, aku meletakkan gitar aku ke sisi dan terus melahap... Bukan main sedap lagi benjo ni di tekak aku... Free la katakan... hahaha... Setelah selesai aku melahap baru ku capai gitar aku...

"Hah apa lagi!, Order la lagu..."

"Cromok 1 Rock"

"Macam la lu pandai nyanyi lagu mat saleh Lauk... hahaha"

Serta merta jariku memetik sebuah lagu instrumental dendangan Cromok Another You... Khas buat Lauk yang baru belanja aku makan benjo dan juga buat semua hidupan yang ada di pantai klebang ni... Sebenarnya lagu ni akan jadi tak cukup sifat bila di mainkan dengan satu gitar sahaja... Tapi apa boleh buat ini sahaja gitar yang aku ada dan ini sahaja lagu Cromok yang aku tau main... hahaha...



p/s :- Bersambung lagi...





=PEACE=

Tuesday, June 8, 2010

GADIS BERTUDUNG PUTIH

Wajah seri yang memukau
Pesona kau dipandang
Tersenyum dan terkhayal sejenak
Matamu gemilang
Bagaikan ada syurga
Di dalamnya

Aku ingin bersama
Memilik sebuah kota
Bersamamu aku diyakinkan
Ku berada di tengah-tengah
Persimpangan tak ke mana

Bawalah ku pergi
Ke mana saja
Bawalah ku lari
Dari sengsara
Manalah berhenti
Di situ terhenti
Mana kembara terselit kita

Capai tanganku
Kita berganding berdua
Genggam tanganku kita nyanyikan
Lagu yang seirama


=PEACE=

Wednesday, June 2, 2010

SUATU KETIKA - part 2...

Dalam asyik aku terkhayal melayan perasaan, sebatang rokok ku nyalakan. Lalu kemudiannya ku capai pula sebuah gitar tua yang setia menunggu ku di hujung penjuru. Tanpa sedar jari jemari ku memetik tali gitar mengalunkan sebuah lagu tanpa suara dari ku. Argh bosan. Aku tersentak dari lamunan sebentar tadi lalu ku pasang lagu dari pc ajaib di hadapan mata. Maka berkumandanglah sebuah lagu yang cukup keras menggegarkan gegendang telinga aku. Lagu ciptaan M.Nasir dan liriknya oleh Bob..

Oh hinggut hinggut lah kepala
Kasi relex lu punya jiwa
Keras muzik keras kepala
Apa lu nak jadi.. jadilah

Hey
Gua jerit sampai perit
Pasal tiket sepuluh ringgit
Asyik yo yo yo asyik ye ye ye
Lu menari nari nari nari
Dan sama sama penat
Janji sama sama puas

Hei hei hei hei hei
Asyik hei hei hei hei hei
Mari kawan ku mencari
Menilai lu punya suka...

Jiwa Rock n Roll
Apa Rock n Roll
Mana Rock n Roll
Siapa Rock n Roll

Ini Rock n Roll
Inilah penyakit
Ramai yang tak reti
Konon Rock tapi berjiwa

Seluar koyak main cinta
Menangis dengan lagu cinta...



Lagu yang cukup layan. Suara Awie yang mantap diselang pula dengan petikan gitar dari Joe Wings. Rock n Roll Lu Punya suka amat bermakna pada aku. Tiba tiba pintu bilik aku kena ketuk. Dan suara ijat yang sumbang tu pun jelas kedengaran.

''Wei Rock_kapak lauk datang cari ko ni. Dia tunggu kat luar"

Argh potong stim betul la lauk ni. Apa pulak yang dia nak malam malam buta ni. Aku terus keluar bersama gitar kesayangan ku.

"Apa hal lauk?" "Rock jom ar kita lepak kat tempat biasa.. Apa barang dok rumah cam anak dara... Lipat kain ke?"

Bergegar jugak darah muda aku bila dituduh lipat kain. dengan langkah yang layu aku keluar rumah dan mengikut lauk ke pantai klebang. Di pantai ini lah tempat aku melepaskan tekanan. Dan di pantai inilah aku mengenal diri ku. Dan di pantai ini jua lah tempat yang selalu kena dengan jiwa ku.



p/s : nanti aku sambung lagi...


=PEACE=

Monday, May 31, 2010

TERBANG...

Bias sinar di matamu
Indah tebarkan cinta
Semerbak kasihmu
Luluhkan relung hitam

Oh melati mekar mewangi
Menebarkan seri
Masa indah masa biru
Masa bersemi

Ku ingin terbang bersamamu
Dan gapai mentari
Tak ingin lepas
Tak menentu
Jiwa dan batinku
Terangi rasa hatiku yang membeku
Tebari bunga jalanku yang lugu
Untuk diriku

Tak’kan sedih kumenangis
Tak’kan pula tertawa
Bayangmu kan s’lalu bersinar
Walau waktu berjalan
Oh melati mekar mewangi
Menebarkan seri
Masa indah, masa biru
Masa bersemi



=PEACE=

Thursday, May 27, 2010

RAYUAN TERAKHIR

Dinginku rasakan dingin
Seperti ditelusuk angin
Ribut hujan bersalji
Dihujung malamku yang sepi

Tuhan..
Kucuba nyalakan api..
Tuhan..
Api ku mati..

Dinginku rasakan dingin
Seperti terapung dilaut
Garam bercampur salji
Tawakalku memaut erat

Tuhan..
Sebilah papah dari sisa
Bahtera yang tenggelam

Direjam kilat yang kejam
Ditelan mata pusaran taufan
Hanya tinggal nyawa ikan
Bersama sekalung harapan
Rayuan terakhir....

Wednesday, May 26, 2010

ANDAI KU MILIKI SEMALAM...

Andai ku miliki semalam
Dan bisa aku ubah menjadi esok
Takkan ku ubah apa pun
Kerana aku tahu engkau tetap indah
Tanpa sempadan masa dan ku bahagia
Seadanya

Takdir ini tanda kasih ku
Bukan yang dulu bukan yang semalam
Kerana engkau mengasihi ku
Tiada sendu lagi dunia ku ini

Aku tak dapat bayangkan
Sengsara yang akan ku tanggung
Jika kau pilih perpisahan
Tanpa punca yang meyakinkan
Aku akan tersasar mencari cinta mu

Andai...
Terhentinya masa dan gunung jatuh ke laut
Kau tetap ku cinta.. Kasih sayang mu
Adalah kekuatan untuk menempuh segala

Dugaan yang yang tak terbayangkan
Oleh insan yang lemah seperti kita
Sekali pun ku miliki esok
Takkan ku menolak.... Ketentuan...



=PEACE=

Thursday, May 20, 2010

MUSNAH...

Apa yang telah terjadi terjadi
Pada dunia hari ini
Gagak gempita ku dengar
Sana dan juga hari hari

Boleh kah kita bersama
Hidup bagai insan
Yang dapat menghargai
Damai dan kebebasan

Atau haruskah kita
Terbujur tak bernyawa
Baru sampai temui nirwana

Nun di satu sudut bumi bertuah
Yang tak berhak berkuasa
Kerana lupa bumi ini akan musnah
Akhirnya akan musnah


p/s:- Kedamaian milik semua...




=PEACE=

Wednesday, May 19, 2010

SUATU KETIKA...

Di suatu malam nan hening sedang aku terkulat kulat menyiapkan Asigment Programming C++, Kebuntuan aku terhenti kerana bunyi sumbang yang hadir dari suara member serumah aku... " wei Rock_kapak ada awek call ko nih... Rock la sangat hahaha"... Perh bisa tol bahasa dia... menusuk kalbu tuh... Kalau tak mengenangkan kawan dah lama aku baling kepala dia dengan harddisk terpakai yang bersepah kat bilik aku nih... Aku pun keluar dari bilik... Rasanya merah padam jugak muka aku masa tuh... Pastuh aku buat buat selamber dan bertanya... " Sapa pulak yang call aku malam malam nih??"... Tapi hampeh pertanyaan aku dijawap dengan senyuman sinis... Rasa nak lepuk jer pala dia 2-3 das... Ganggang telefun aku lekap di telinga... Ku mulakan dengan ungkapan " Hello"... " Hello kama saya nih... kama tengah sebok ke?" Aku terpukau seketika sebab suara ini adalah suara yang telah lama tersemat di hati ini tanpa pernah sesekali terlerai rahsianya... " Tak la sebok sangat... tengah buat Program... mana dapat no ni??"... Dengan lemah lembut dia menjawap.. " Saya mintak dari Ijat petang tadi"... Perh menyirap darah aku dengan budak sekor tu... Dia yang bagi rupanya lepas tu kutuk kutuk aku... "Kama pc saya rosak... Boleh tolong tengok tengok kan tak...?" "Rosak? Kenapa?" Aku buat buat tanya pulak... "tiba tiba blank screen... assigment banyak tak siap lagi nih..." Ehm takkan aku tak tolong kan... Sebenarnya aku bukan pakar sangat untuk repair pc nih... tapi aku pun tak paham kenapa aku jadi pilihan dia... "ok esok lepas abis kelas kama datang umah k..." Aku rasa jawapan aku sudah cukup buat dia senang hati... " ok lepas kelas esok saya tunggu kama tau... bye..." Lepas aku letak ganggang telefun aku terus belalu dan masuk balik dalam bilik ngadap pc buruk aku... Masalah pc aku aku pun belum aku selesaikan lagi... Dengan organ dalaman pc aku dan semua cable berselirat semuanya terbentang atas sejadah... Bila aku pasang kat casing tak nyala la pulak dia... Nak tak nak biarkan la dia terbarai atas sejadah tu.... apa yang terjadi ke atas aku masa nih bukan berfokuskan program C++ lagi... Aku dah mula ayik masyuk terbayangkan seseorang...


Bersambung...

=PEACE=

Sunday, May 16, 2010

MENCARI ASAL USUL...

Dimanakah padang yang hijau
Dan berhentilah kau di sana
Cari-cari tanya mereka
Adakah kita kan bersama

Dari manakah asal-usul
Tanya pada diri sendiri
Apabila kau mengerti......hiduplah

Asal usul sendiri
Tak perlu takut lagi
Hadapi dengan tabah
Nur sakti dalam doa

Dalam dada berdebar rasa
Sukarnya melangkahkan kaki
Melihat di dunia nyata
Di mana asal usul kita

--------------------

p/s :- Selamat hari guru buat semua yang pernah mengajar daku walau sedikit ilmu...




=PEACE=

Friday, May 14, 2010

MENTAH...

Hari ini aku sungguh kecewa dengan kemampuan aku...
Terasa diri ini begitu kerdil...
Hakikatnya aku masih mentah...
ALLAH jua yang maha mengetahui...
PilihanNya adalah yang terbaik untuk aku...
Ku sedar aku masih mentah...
Namun perjalanan masih jauh...
InsyaAllah kaki ini masih berdaya untuk melangkah...


=PEACE=

Thursday, May 13, 2010

tuya oh tuya

aku terbaca tag dari blog tuya... hehehe aku rasa macam mencabar sikit tag nih... tak macam yang biasa aku jawap sebelum nih... so nak la jugak menguji minda...



syarat:
1- mesti menggunakan huruf pertama dari nama blog anda.. ~akan diusahakan~
2- jawapan x boleh berulang. ~aku cuba try test~


1. nama anda :
Sama macam dalam IC

2. perkataan 4 huruf :
Sama

3. nama budak laki :
Seman

4. nama budak perempuan :
Shila

5. pekerjaan :
Salesman

6. warna :
Sawo matang

7. sesuatu yang anda pakai :
Seluar

8. makanan :
Sambal belacan

9. Sesuatu yang boleh dijumpai di tandas :
Sabun

10. tempat :
Selangor Darul Takzim... hahaha ada ke?

11. alasan bila terlewat :
Sesat la tadi...

12. sesuatu yang anda jeritkan :
Sioottt ko!!!

13. tajuk filem :
Susuk

14. minuman :
Sirap

15. kumpulan muzik :
Search

16. haiwan :
Semut

17. nama jalan :
Sirotulmustakim..(Jalan yang lurus hahaha)

18. jenis kereta :
Savy


kalau tak lulus jangan marah ye!!

=PEACE=


Tuesday, May 11, 2010

SENGAL...

Kerana kesengalan aku seketul kunci pun aku tak boleh nak handle...
Dan oleh kerana kunci itu aku tak boleh kerja ari ni...
EL lagi hari ni...
sib baik bos ok...



Aku Yang Sengal...
=PEACE=