Thursday, December 24, 2009

AKU DAN KAMU

Di jarimu menghalai di hala
Kepalamu jua bergambar berwajah
Berpaling dan lari bukan tujuan ooo...

Di dadamu melontari rasa
Suaramu jua berbingkai berwajah
Berprinsip dan bukan berpura

Dilemanya diri pahit kau lepaskan
Waktu hari berlari kita yang tertinggal
Mencari pengerti bisanya fahamkan
Perolehkanlah diri
Semoga kita akan berkuasa

Jaringanmu serta jalanmu
Di hatimu jua berhasrat berbara
Berdiri dan duduk sama jua ooo...

Segalanya berubah matamu memandang
Bicara menggegar mentari bersinar
Di bibir nan senyum bak air dan api
Berdikarilah kita bangunlah semua
Segalanya berubah matamu memandang
Bicara menggegar

Sunday, October 11, 2009

INAI DI JARI SEORANG ROCKERS SEJATI

Sedar tak sedar detik itu kembali dan kita ulangi... ops haha tersasul lirik lagu pulak... ok sedar tak sedar aku dah pun mendirikan rumah tangga selama hampir setahun... maka dengan ini sedah hampir setahun jua lah aku menamatkan zaman bujang aku dan bergelar suami orang... Namun dalam melayari hari2 yang mendatang aku masih lagi seperti orang bujang sebab megi menjadi rutin harian aku... bukan kerana isteri tercinta malas nak masak tapi sebab kami duduk berasingan... hari semakin hari tanggungjawab semakin besar pala hotak makin serabut... maka aku meneruskan jua kehidupan aku seadanya sekarang... apa yang aku merepek nih... aku sebenarnya nak cerita pasal inai dijari aku semasa aku kawen dulu... dah lama padam dah... maka dengan terpadamnya inai tersebut aku pun memulakan hidup baru seperti sedia kala sehingga suatu petang di mana aku nampak anak buah aku ngan geng2 beliau menumbuk inai... hahaha aku pun mula lah buat perangai.... Dengan menggunakan VETO aku sebagai bapak saudara yang rockers aku mintak diorang jangan pakai inai tu selagi aku belum pakai.... So dengan iktizam diorang memakaikan inai di jari aku dengan begitu kreatif sekali sebab aku nak inai kat jari aku nampak ROCK... So inilah hasilnya... hahaha... TQ buat anak2 buah aku kerana memahami jiwa dan raga PakJang Rock mu ini...

Friday, September 18, 2009

Setulus Dkama Buat Sahabat


Di tepian mandi danau ku hijau yang cantik selalu dan di situ tempat ku bertemu aku dan dia... Perh sadis giler aku mengenangkan satu syawal yang bakal tiba... Di iringi pula dengan lagu dendang perantau... Sebenarnya bermula ramadhan lagi aku dah tau yang aku takkan dapat beraya tahun ni dengan keluarga... Namun aku cukup kuat mengharungi hidup... Tapi menjelang hari-hari terakhir Ramadhan nih lain macam sikit rasanya... Arrrrhhhhhhhh Blues mencengkam perasaan.... Namun inilah dia habuan yang aku terima pabila bekerja dengan agensi keselamatan yang melibatkan RINGGIT... Hari raya semua orang nak beraya di kampung, semua orang nak pakai duit dan semua ATM mesti kena ada duit...Untuk tujuan itu, aku dan orang-orang macam aku bertungkus-lumus demi Syarikat dan pelanggan... Yang terpaksa adalah aku... bagaikan perintah rasanya... Perintahmu adalah belenggu, mencengkam ku dengan kuasamu, membuat aku menjadi layu, dalam suasana yang masih baru... hah kan dah keluar lirik lagu Belenggu Irama dendangan WINGS... Tahun-tahun yang lepas pun aku tak dapat beraya jugak tapi aku tak kesah sangat sebab aku bujang lagi... Kali nih aku dah bergelar suami orang... Rasa cam tak cukup sifat lak kalau isteri tersayang balik kampung sesorang dengan pelangi di matanya... Terharu aku beb!... Walau apa pun aku bersyukur kerana aku masih lagi mempunyai kerja, aku masih lagi mampu mencari nafkah dalam situasi sekarang yang amat memerlukan pengorbanan dan yang paling penting aku masih lagi mampu untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI buat sahabat-sahabat aku sama ada di sekeliling aku atau pun yang ada di dalam blog... Buat semua sahabat aku di sini Ampunkan aku kalau ada tersalah bicara, mengguris perasaan atau apa jua salah silap aku kat korang... Bagi mereka yang sudi harap ambilah KAD RAYA ini dan pakukan kat blog korang.... sesungguhnya aku akan rasa dihargai kalau aku nampak kad raya yang tak cun nih ada kat blog korang walaupun aku tak beraya tahun nih... Salam Dendang Perantau dari Dkama buat semua...PEACE

Thursday, September 17, 2009

RAYA YANG SEMPURNA - AWIE


Irama rindu bersama sendu
Di dalam rasa pengabdianmu
Pada Tuhanku Yang Maha Satu
Dan Maha Tahu dirimu itu

Datanglah cinta bersama ria
Di dalam jiwa sempurna akal
Dari Tuhanku Yang Maha Satu
Yang Maha Tahu diriku ini

Lalu kita semua pun bangkit segera
Untuk menyusun semula
Kasih sayang (diisi?)…
Sebenar-benarnya kasih sayang kita
Satu untuk semua…

Selamat Hari Raya
Moga doa dan solat
Kita mendapat kemenangan
Selamat Hari Raya
Moga kemenangan
Kita dapat restu dan berkat

Friday, August 21, 2009

PEACE...

KEPALA HOTAK
MATA
TELINGA
MULUT
HIDUNG
TANGAN
PERUT
HATI
LIMPA
GINJAL
EHEM EHEM
KAKI


PHEEEEEWEEEEEET
SUMA KENA PUASA TAU...

Sunday, August 16, 2009

REMIFASOLATIDO... TIDO JAP...

Akan ku genggam cita cita yang menbara
Di hati yang sehangat sinar mentari
Tak ku lepaskan dan tak mungkin aku campakkan
Cinta suci KEDAMAIAN ada di sana...

...PEACE...

Monday, August 3, 2009

A Pair Of Lady Shoes

Sebelum aku memperkenalkan apa itu lady shoe, aku nak berkongsi sesuatu dengan korang semua... Sebenarnya aku terpanggil oleh EN. Pulau NAMOYAKI pada ulasan n3 aku yang lepas... Dia mintak aku ulas sikit pasal lagu BPR... Juga dikenali dengan nama BumiPutra-Rockers... ok tengok lirik dulu...

Sudah Sampai Sini

Bermusim
Silih berganti bulan mentari
Pejam celik tak terasa aku
Sudah sampai sini
Sudah sampai sini

Bergerak
Berlagu hanyalah seketika
Tinggal aku dalam kerugian
Dia pasti pegi
Dia terus pergi

Selagi terikat satu janji setia
Selagi itu tercatit kisah semua
Di sana kepastian akan menanti kita

Di situ tanda tanya
Di situ haluannya
Di situ tanda tanya
Di situ haluannya

Antara kau aku ada satu rahsia
Pasti terbongkar di tarikh yang tersedia
Tersenyum dan menangis satu antara dua

Selagi terikat satu janji setia
Selagi itu tercatit kisah semua
Di sana kepastian akan menanti kita

Bermusim
Silih berganti bulan mentari
Pejam celik tak terasa aku
Sudah sampai sini
Sudah sampai sini


Sebenarnya aku kurang meminati lagu-lagu dendangan BPR tapi aku dengar gak... hehehe... Lagu nih sebenarnya suruh kita beringat.... Maklum lah dalam kita melayari kehidupan ada banyak rahsia kita yang sebenarnya bukan lah rahsia... Ayyyaaaaaaarkk apa yang aku bebel nih... Lantak ar apa aku nak cakap janji ROCK... Sapa yang paham tuh TQ tapi sapa yang tak baper nak paham tuh tolong baca lirik semula pastu sambung balik ngan apa yang aku nak komen... Sebelum aku mengulas lebih lanjut, aku nak kasi tau apa yang aku ulas ni adalah untuk menjawap soalan daripada seorang sahabat aku dalam blog nih pada n3 aku yang lepas iaitu Pulau NAMOYAKI...

Dan aku bukan lah seorang yang Arif sangat tapi sebagai seorang Rocker sejati aku cuba tafsir mesej yang nak disampaikan menerusi lagu nih... Berbalik pada lagu nih, walaupun sebuah lagu ROCK tapi cukup kuat untuk diungkapkan sebagai sebuah lagu CINTA... yup! sebuah lagu CINTA yang memberi tahu kita tentang perjalanan kehidupan kita itu merupakan sebuah CINTA... Tak lain dan tak bukan CINTA yang aku maksudkan ialah CINTA kita pada Yang Maha PENCIPTA dan CINTA kita pada Alam yang berlainan dari apa yang kita nampak... Sebenarnya kehidupan kita adalah secepat Jarak waktu AZAN dan Solat... Ehm... aku bukan nak ulas yang tu tapi apa yang aku nak cakap ialah pasal apa yang kita buat di antara azan dan solat tuh... Cukup singkat hidup ini dan sedar tak sedar kita dah sampai ke destinasi... Dalam mengharungi perjalanan itu, telah banyak yang kita lakukan secara terbuka ataupun secara diam... Dan kita sangka itu hanyalah rahsia kita namun ALLAH itu maha mengetahui dan di kiri kanan bahu kita ada dua malaikat yang mencatat apa yang kita buat... Sebenarnya perjalanan hidup kita menuju ke satu arah... Di situ tanda tanya... di situ haluannya... Aku sendiri sedar yang aku masih dalam perjalanan dan apabila sampai pada mukasurat yang tertulis maka aku akan sampai ke destinasi... Dan di situ apa yang ku anggap rahsia selama ini akan terbongkar... Buat Pulau NAMOYAKI Terima kasih kerana menyedarkan aku dengan lagu nih... Aku harap Ulasan ni menjawap soalan anda!! BPR adalah Rockers dan aku juga ROCK... Aku juga suka kalau korang semua mahu membincangkan isu ROCK seperti ini dalam n3 nih... Cukup sampai sini dan kita bincang kalam komen n3 nih...


OK berbalik pada tajuk n3 nih aku nak tunjukkan sesuatu yang menakjubkan...Ehm satu lagik kejadian Tuhan yang unik yang baru aku tengok ari nih... Ciri-cirinya agak blues namun ade tersirat unsur-unsur KEDAMAIAN... Siapa sangka ada sejenis Tumbuhan yang berbunga seperti kasut kanak-kanak wanita... hahaha cuma saiznya tak dapat dikenalpasti... mungkin sais 3...





aku sendiri tak tau asal usul bunga kasut ni dari mana... Tapi yang pasti ia boleh di dapati di MARDI SERDANG... So kat sini aku nak ajak semua menikmati keindahan ciptaan Tuhan dan jangan sesekali kasi anak pakai bunga kasut nih untuk pegi raya... PEACE...

Wednesday, July 29, 2009

NAFISA

Bila gua ingat balik apa yang dah gua lalui dari dulu sampai sekarang, apa yang gua nampak semua perkara dah berubah... namun dalam hati nih gua rase gua sikit pun tak berubah... hanya perwatakan dan persekitaran saja yang berbah abis... Namun gua tetap dkama yang dulu dan tetap camtuh sampai bebila... Mungkin... Tetap suka melakukan perkara yang rutin cam dulu jugak walaupun orang len dah tak buat dah... Kat genting nih gua bakal di tinggalkan oleh kawan2 lama yang nak berambus mengikut haluan masing2... Dan kemungkinan selepas raya tinggal gua sorang je orang lama dan yang lain2 akan di ganti dengan orang baru... Apa akan jadi ngan gua lepas nih tak pasti... Tapi yang pasti gua tetap camnih... Orang lain dah lama berkukar rentak tapi Gua tetap Rock_Kapak... hahaha PEACE...

XPDC

Dikeheningan malam ini
Aku dihimpit kenangan
Sejarah cinta mengajarku
Sepanjang hari sepanjang malam

Dibenak ku kau sentiasa
Lalu memukau jiwa
Jadi sentimental lelaki ini

( korus )
Terkadang perjalanan jauh
Yang kan mampu aku menapak
Pendakian gunung yang tinggi
Lembah curam yang ngeri
Aku harungi

Sepuluh musim yang benderang
Bagai direndam perasaan
Mentari terik tak terasa
Awan mendung berlalu berganti masa

Itupun dia kehadiran
Yang tak mungkin aku lepaskan
Dakap erat sepenuh kasih
Genggam genggaman ini menambah seri

Biarlah dunia beredar
Rentak sama kita berlari
Menuju titik permulaan
Belum tahu dimana ia berakhir

Tuesday, July 28, 2009

Sentuhan Cintaku Kehilangan Bisa...

Setelah satu purnama menjelma, Namun kutatap wajah kusam UNTA ku yang tersadai kaku tanpa aksi dari ku... Aku paham dan aku mengerti perasaannya namun cintaku kehilangan bisa... Aku mula pasrah dengan apa yang ada kerana di kalbu ini bukan hanya dikau sahaja wahai UNTA... SATRIA lambang keperkasaan ku di corner juga memiliki hati ini... Juga telah menjangkau empat purnama lamanya tak ku hiraukan... Ini lah bahana Sentuhan Cintaku Kehilangan Bisa... Namun kini ku nekad dan ku leburkan jua apa yang ada agar dirimu wahai UNTA bangun semula walaupun tidak segagah mana... Sedikit demi sedikit kubajai cinta ini agar dikau terus beraksi membawa ke mana ku pergi... Tanpa mu wahai UNTA, sungguh asing dunia ini... Dan hari ini jua aku sedar dikau masih berpantang dan tak mampu mendaki setinggi puncak genting... Sabar dahulu wahai UNTA kerana saatnya akan tiba dan seluruh papantanda akan menyaksikan cinta kita...


TAG DARI AKIM

Dalam melayari hari-hari malang aku kerana poket yang agak pokai ketika ini, maka aku pun membizikan diri aku dengan kerja2 yang bermanfaat bagi aku dan hanya untuk diri ku... Namun tanpa aku sedari rupanya aku kena TAG dari seorang sahabat bernama ABDUL HAKIM BIN ABDUL RAZAK yang berasal dari plenet NAMEK yaitu seangkatan ngan SON GOHKU... Beliau seorang yang... Malas aku nak cakap kat sini... kalau korang nak kenal klik kat sini jer lah...


1. Berapa umur anda?
Aku lahir 19/12/79 yang aku tau
Umur aku semakin pendek... Sehari, seminggu, setahun tapi tak mungkin seabad...
aku pun tak tau... Ampunkan aku kalau ada salah dan silap... hehehe

2. Anda berasal?
Aku berasal dari Nabi Adam dan Siti Hawa..
Tak pasti dari Habil atau Qabil tapi yang pasti dari mak ngan abah aku
PEACE

3. Berapa adik beradik anda? Anak yang ke? Brp lelaki n perempuan?
Lapan beradik! anak ke empat! empat gagah dan empat lembut!
Anak buah panggey aku PakJang

4. Sekolah terakhir anda?
SMKPJ
hahaha nak tau carik ar dalam peta Pahang

5. Bila terakhir anda memotong rambut?
16/07/2009
Aku ingat sebab aku memang selalu potong rambut lepas gaji...
Rambut yang pendek adalah gaya Rock zaman sekanrang kan??


6. Shampoo apa yang anda gunakan sekarang?
Cap Ayam kot... tak baca lebel la pulak
hahaha

7. Anda gemar menjahit? Kalau tidak nyatakan sebab
Apa barang menjahit... Tak Rock Langsung...

8. Jika duduk di rumah, adakah anda suka menghias diri
Tak sama sekali... kusut dan serabut lebih Ori...

9. Apakah kerja rumah yang paling malas anda hendak lakukan?
Basuh periuk belanga

10. Soalan terakhir...bagi 5 kenangan MANIS yang tak dapat anda lupakan sampai bila bila
Basking kat Pantai klebang Melaka... Jamming ngan kembar aku beserta seorang kawan bernama Lauk... Makan durian kat kat pangkin belakang umah aku... Mancing udang kat sungai Rompin..
KAHWIN
Tag ini dipanjangkan kepada:
Naruto
cicakmen
Bumblebee
seluruh penduduk plenet NAMEK
Tak lupa juga buat Wolvarine dengan ucapan ceria2 selalu
buat mereka2 yang tak pernah jawap TAG...

Sekian dahulu wasalam...
PEACE

Thursday, July 23, 2009

MAKANAN YANG JIJIK...

TIKUS GORENG
Makanan ini adalah makanan kegemaran sebahagian daripada penduduk Indonesia khususnya di manado. Bentuknya seperti ayam goreng. Bagi kita makanan itu yang pelik dan jijik sekali tetapi bagi mereka, tidak....

ROTI KUKUS DAGING KUCING.
Di Hong Kong daging kucing dimakan bersama roti kukus maka terhasilah satu aroma yang amat meloyakan. Nmun demikian itulah yang menjadi kegemaran bagi penduduk di situ. Cian si comel kan?

TESTIS BABI
Bagi sebahagian daripada penduduk sepanyol dan Kanada, testis babi dirincik halus-halus, kemudian dimasak dengan bawang putih dan pasli. Makanan pelik ini dinamakan Criadillas. Ramai juga yang suka testis ini di buat barbeku... hahaha ..

SMALAHOVE
Di Norwar Smalahhove adalah nama makanan berupa kepala kambing yang telah disalai selama beberapa hari. Setelah cukup kering, seluruh kepala kambing itu dimakan termasuk, mata, otak, lidah dan lendir-lendirnya sekali...

PUDING DARAH BABI
Di Trinidad puding darah babi dicampur remah-remah roti dan nasi telah menjadi makanan kegemaran mereka...

Satu soalan yang timbul di sini ialah antara makanan di atas dengan rasuah , yang manakah lebih jijik???



PEACE
Rujukan:MASTIKA ogos 2009 m/s 80

Wednesday, July 15, 2009

Wings vs XPDC

WINGS-KAU BUKAN BRADER


Lagaknya tenang tak ramai perasan
Adakalanya ia seakan budiman
Tapi air tenang jangan sangka tiada buaya

Dia tak kenal huruf dia tak kenal bangsa
Jika ada duit adalah barangnya
Duit untuk racun, racun untuk khayal seketika

Dia bijak pandai dan kenal semua orang
Yang di atas dan parya semua dalam genggaman
Tak bisa dikesan dia macam saudara

Di istana di rumah di haspital di mahkamah
Dia kan bersarang kalau tak dijaga
Kuasa tepung syurga igauan masyarakat

Kau bukan brader kau bukan orang
Perosak bangsa engkaulah binatang
Tak dapat ibu anak kau musnahkan
Asal puas nafsumu.... Menyokong Syaitan....
Kau lah syaitan............

P/S :- Dadah musuh negara


XPDC-KITA PENG YU


Aku bukannya engkau
Dan engkau bukan lah aku
Kita bukan sipolan
Dan sipolan bukan lah kita

Kita masing-masing ada lumbrahnya

Aku bukannya jantan
Dan juga bukan betina
Kita bukan sang haiwan
Dan sang haiwan bukan lah kita

Kita kau dan aku manusia

Beri ambil panggil datang
Walau api menjulang
Caci puji kawan lawan
Kita tetap terima

-XPDC-
Layan je

Wednesday, July 8, 2009

Penawar Derita

Aku tak tahu apa dah jadi dengan diri aku... Bangkit dari tidur aku rasa badan aku semacam je... badan rase tak sedap fikiran pun melayang-layang... Dengan keaadaan aku yang sengal-sengal ubi aku melangkah jua ke bilik air untuk mandi... Namun apa yang berlaku aku terlupa membawa tuala bersama-sama... dengan seluar basah aku keluar semula untuk mendapatkan tuala antik aku yang tercinta... Apa dah jadi dengan aku nih... Blur blur...

Dengan semangat perjuangan harmoni yang masih bersisa aku duduk dan joint kengkawan aku tengok astro cerita lawak king lakunan kumpulan sepah dan lelain... Berdekah dekah mereka ketawa kerana lawak yang tercipta namun aku diam membisu seribu bahasa... Mujur tiada yang perasan akan keadaan ku yang sebegini rupa... Lalu aku bangkit dari lamunan dan bersiap-siap untuk meneruskan perjuangan di bumi genting ini... Setelah selesai aku terus pergi kerja tanpa ada sebarang perasaan...

Setibanya aku di tempat kerja aku ngam2 pukul 1500 yang membawa makna tidak awal dan tidak lambat aku mengambil Revolver 0.38 bersama-sama 18 butir Bullet... Aku sedar aku mempunyai misi... Dan aku sedar yang aku memikul tanggungjawab yang amat besar di bumi genting ini... Misi aku ialah menjaga kedamaian namun demikian, ketika ini dan saat ini adakah jiwa aku benar-benar DAMAI... Aku mendapat satu panggilan hangit yang mengatakan Sebuah ATM di VIP Room kehabisan duit... Lalu aku segera bergegas kesana bagi memastikan tiada sebarang kekacauan berlaku ketika Officer menambah wang di dalam ATM...

Rupa-rupanya tugasku tidak berakhir di situ... Hari ini aku terlalu banyak masalah yang menimpa aku dalam menjalankan tugas... terjadi salah faham antara aku dan officer namun masih dapat ditangani dengan baik... Keadaan memaksa aku yang masih sengal2 ubi ini menjadi kelam kabut... Kemudian aku berehat sebentar di kedai mamak lalu kupesan nescafe 0... aku duduk dan menghirup air kesukaan aku... Hirupan demi hirupan membuat aku lupa dan hilang ingatan mengenai tugas yang banyak sebentar tadi...

Belum pun sempat aku menghabiskan minuman kegemaran aku, aku dikejutkan dengan satu SMS... " Jom Loading first World"... Tanpa mengeluh aku pulang ke markas aku yang bersebelahan dengan Maybank lalu aku mengambil kunci van kerana di cawangan Genting ini aku adalah merangkap driver gara-gara tiada siapa yang yang pandai memandu dalam departmen aku melainkan aku, azan dan Epol... Ketika ini Epol sedang bercuti dan Azan pula bekerja di Shift pagi... Maka hanya aku lah seorang diri yang meneruskan perjuangan ini...

Mungkin nasib aku kurang menyenangkan hari ini satu panggilan dari markas mengatakan aku tak sign buku kunci... lalu aku kembali semula ke markas untuk menandatangan buku berkenaan... "ko teringat kat bini ke sampai Sign buku pun ko lupa" sindir salah seorang yang bertugas di situ... Secara sepontan aku memaksa diri aku tersengeh walaupun hakikatnya aku blur, blur dan blur abis... ku langsaikan hutang ku di first world dan kemudian aku pulang ke markas semula untuk menghabiskan tugasan yang masih bersisa...

Selesai semuanya aku menarik nafas lega... Namun langit yang mendung berterusan mendung kerana aku dan offiser mendapat khabar berita dari HQ kami yang mengatakan terdapat masalah di 3 buah ATM iaitu Awana, Skyway dan R&R Genting Sempah... Perhhhhhh... kali ini aku merungut panjang... Ku tatap jam di handset, pukul 2045 malam... perut belum di isi sedari pagi lagi... ehm apalah malang nasib aku hari nih... Tanpa berlengah aku dan dua orang Officer iaitu Kak Ina dan Acap bergegas ke van bagi menjayakan misi... Destinasi pertama aku ialah Awana... Selesai tugas di Awana terjadilah sedikit pertengkaran antara aku dan kak Ina... Kak Ina ingin ke Skyway manakala aku ingin ke R&R... Tanpa kata sepakat, dengan menggunakan kuasa VETO aku sebagai Driver, ku halakan van ke R&R Genting Sempah...

Setibanya di Genting Sempah kami dapati ATM tersebut terpadam gara-gara terputusnye bekalan elektrik dari sumbernya... Lalu Kak Ina menghubungi elektrical yang bertugas di R&R tersebut namun pihak R&R mengatakan tiada siapa yang bertugas pada waktu malam... Walaupun demikian dan oleh kerana desakan kami maka mereka mendapatkan bantuan daripada elektrical mereka yang bertugas di terowong karak... Tempoh menunggu itu tidak kami sia-siakan sama sekali... kami terus mengisi perut masing-masing di situ...

Selesai makan kami teruskan jua penantian kami... Dalam keadaan yang masih sengal, aku terpandang ke tempat pakir kereta... Terdapat sebuah lori yang menjual buah durian di situ... Lalu aku berbisik pada Acap " durian cap... Jom layan... Kak Ina tak makan... Biar lah dia tunggu kat sini hahaha"... Selepas itu aku dan Acap meminta diri dari pada kak Ina... Aku beli Sebiji Durian D24 dengan harga RM8 lalu makan bersama Acap di tempat kejadian... hehehe tanpa di duga, murah rezeki kami kerana penjual durian tersebut memberi kami 2 biji lagi durian kampung... hahahah Rezeki jangan di tolak... Belum pun sempat kami menghabiskan rezeki depan mata makan terdengarlah satu suara yang kami kenali "dah jom gi Skyway pulak"... Rupanya Kak Ina dah pun selesaikan misi kami di sini seorang diri tanpa kami... hehehe...

Setelah selesai balun Durian kami bertolak ke Skyway... tanpa aku sedari Sengal-sengal ubi yang membuat aku derita sedari pagi tadi telah hilang tiba... Segalanya berjalan dengan mudah dan lancar... hahaha jadi aku membuat kesimpulan di sini bahawa durian adalah penawar derita... korang pun cuba lah kalau ade masalah cam aku... Mana tau Derita korang dapat dipulihkan dengan durian... PEACE...

Sunday, July 5, 2009

AKU MASIH HIDUP

Semalam lepas aku pulang dari kerja, aku n berapa lagi kawan serumah bantai main MONOPOLY... Besh pulak aku rasa... Macam dalam permainan aku rasa hidup aku sikit lebih kurang halal jer... Sebab yang nyata aku memang suka bersaing sesama kawan aku... Tapi persaingan yang aku buat adalah untuk kebaikan aku sendiri dan bukan untuk menghancurkan kengkawan... Tanpa diorang siapalah aku... heheheh... Namun apa yang menjadi kesan kepada aku ialah aku amat lokek untuk diri aku sendiri... Camner la tak lokek belanja overhead bulanan aku dah melebihi separuh dari gaji aku... perhh kire over estimate dah aku nih...

Tak sangka pulak aku monopoly membawa aku sampai jam 6.30AM hahaha... so apalagi aku laksanakan apa yang patut dan terus sleep... Berbekalkan lagu "Jerangkap Samar" dendangan Awie dan kumpulan sayap yang kedengaran sipi2 kat cuping telinga aku maka aku pun terlelap.... hahaha itu lah dia resmi seorang Rocker pencen cam aku sampai tidur pun kena rock jugak...

Tepat jam 12.30 aku pun tersedar dari mimpi indah yang ntah hapa hapa tanpa aku sedari... Itu lah istimewanya aku... aku hanya tidur selama 6 jam tanpa henti... dan apabila genap 6 jam aku akan tersedar sendiri tanpa paksaan... Walaupun sudah tengah hari tapi udara di Genting tetap nyaman macan subuh... Tanpa segan silu aku menggeliat dan menggosok-gosok mata aku... Namun telinga aku masih mendengar lagu kat pc yang masih memekek melolong tak kira waktu... Masih lagi lagu awie dengan kumpulannya iaitu "Peronda Jeket Biru"... amat sesuai sekali lagu tuh dengan time dan ketika... Jap lagi lepas aku mandi dan sarapan merangkap makan tengah hari baru lah aku sarungkan jeket biru ke tubuh aku yang sengal2 ubi nih...

Jam dah pukul 2.00PM dan aku dah selesai yang yang wajib aku lakukan setiap hari... Aku masih ada sisa waktu selama sejam sebelum bekerja.... Aku tengok astro dulu namun takde cerita yang best pada pandangan mata aku ketika itu... Dan aku bukak blog aku namun hati nurani aku menjerit kemalasan untuk mengupdate dan meneroka blog kengkawan maya... Apa yang aku mampu buat ialah membalas e-mail dari seorang kekasih pujaan kalbu...

2.45PM aku melangkah longlai menuruni anak tangga dan mendapatkan motorsikal aku untuk pergi bekerja... Walaupun kepenatan bekerja semalam masih terlekat di sanubari, Walaupun tidak banyak perkara2 yang berfaedah yang aku lakukan semalam dan hari ini, Dan walaupun jiwa dan raga aku kesepian tanpa kehadiran manik kayangan di sisi... Dan walaupun kekosongan yang terlakar di hati hanya ditemani lagu2 Rock-kapak yang berusia 20 tahun.... Namun aku tetap Keluar dari rumah dengan langkah kiri dan bersyukur kerana aku masih hidup........ PEACE...

Wednesday, July 1, 2009

INILAH HAKIKAT DUNIA

Suatu hari, Abu Nawas mengenakan pakaian seperti orang biasa sewaktu bertandang ke pesta anjuran seorang bangsawan. Sebaik sampai disana, tiada seorang pun wakil tuan rumah yang datang melayannya. Paling malang, Abu Nawas diusir kerana penampilannya yang buruk itu dianggap cuba merosakkan majlis. Abu Nawas pulang semula ke rumah. Dia memakai pakaian serba baru lagi indah. Baju nya kali ini sangat cantik, layak dipakai golongan bangsawan.

Sesampainya di pesta berkenaan, dua pelayan terus menyambut Abu Nawas. Mereka menghidangkan makanan dan minuman yang lazat. Apabila melihat dia dilayan sebegitu rupa, Abu Nawas lantas melucutkan pakaian indah yang dipakainya sebentar tadi sambil mengeluh.

"Aduhai pakaian, makanlah makanan yang disediakan oleh tuan rumah, inilah hakikat dunia, kerana yang dihargainya disini hanyalah dirimu". Sindiran Abu Nawas lalu meninggalkan pesta berkenaan.

Tuan rumah dan para tetamu terkejut melihat tingkah laku mengejutkan oleh Abu Nawas. Secara diam-diam, mereka merasa terpukul dengan sindiran itu dan mengakui kebenaran kata-kata Abu Nawas.



Rujukan : Mastika Julai 2009 , m/s 45

Monday, June 29, 2009

LAGU SEARCH LAGI...

MELINTASI BATAS WAKTU

Sampai waktunya ku melangkah
Melintasi batasan
Menerokai alam mistikal
Menafsiri cintaMu

Sepotong kalimah di fikiran
Berbunga kasih menghiasinya
Sebuah peta kehidupan
Petunjuk arah kedamaian

Berpegang pada janji asalnya
Untuk pulang bersama
Terikat pada tali cinta
Walau pun kusut tetap setia
Berliku liku jalan satu
Beribu isyarat di situ

Dilindung dan dibuka
Teka teki dunia
Sesat di bawah sinar
Langit kota

Namun ku redah jua
Segala rintangan Nya
Kerana aku tahu
Hanya keyakinan kita
Pasti bertemu...

...PEACE...

Tuesday, June 23, 2009

BAHAYA!!

:)
salam hormat,

HATI-HATI:
Ada sejenis minyak (bahan dari tumbuh-tumbuhan dan juga kimia) jika terkena di badan atau tangan kita,(memegang duit, menukar duit, di sembur-perfume etc etc) kita akan lupa dan mungkin pengsan,

MODUS OPERANDI:
1. Dia berpakaian seperti orang alim di ATM, minta tolong masukkan duit pak cik, pak cik tak pandai, (lepas itu, kita pula yang kena bedai)

2. Dia orang asing, mahu tukar wang RM50, duit kecil tak ada,
LOKASI: Diatas Hi-Way, Stesen Minyak, kedai, dll

3. Dia seorang jurujual, wanita dan ada juga lelaki, mahu jual perfume,
LOKASI: Di tempat parking kereta, stesen minyak, atas hi-way dll.

4. Dia seorang jurujual, lelaki dan wanita, "belilah barang ni encik/puan" "tak nak" "owh tak mengapa, ambillah 'call card' saya, jikalau nak beli barang ini nanti, 'call saya okey'
INFO: 'Call card' itu juga beracun, kalau pegang, boleh juga pengsan secara perlahan-lahan,

FORWARD this message, please,

seperti kata 'SEEKOR UNTA DI PUNCAK GENTING': Peace...

Nota:
Kes-kes sebegini, belum pernah lagi berlaku di pulau namoyaki, selamat datang :)

Saturday, June 20, 2009

Keamanan di ATM

Di sini aku nak kasi sedikit sebanyak tips ketika anda mengeluarkan duit di ATM... Tips ini amat berguna bagi korang terutama perempuan kerana pecemar keamanan mungkun ada di sekeliling anda... Jeng jeng jeng...

  • Pilih waktu yang sesuai untuk menggunakan ATM seperti waktu puncak... Risiko untuk anda dirompak pada waktu puncak adalah rendah berbanding waktu lain terutama malam...
  • Elakkan diri dari menggunakan ATM secara bersendirian... Ajak lah kawan... yang mana ade balak tuh soh la dia jadi bodyguard kejap... hehehe
  • Jangan sesekali mendedahkan sebarang nombor PIN kepada pihak ketiga... ini sangat penting...
  • Pastikan anda tidak mendedahkan wang yang anda keluarkan dari ATM kepada umum...
Sekiranya anda dirompak ketika berada di ATM, apa yang yang anda perlu buat ialah memikirkan keselamatan diri anda dahulu... Kemudian baru harta benda anda... Tips ini adalah untuk keadaan ketika di rompak:-
  • Bertenang dan jangan panik kerana anda akan mempunyai akal yang lebih panjang ketika dalam keadaan tenang...
  • Lengahkan masa dan cam wajah perempak tersebut
  • Cuba dedahkan perompak tersebut kekawasan yang mempunyai CCTV
  • Sekiranya mereka mengugut anda supaya mengeluarkan wang dari ATM, apa yang anda perlu buat ialah memasukkan nombor PIN anda secara terbalik... Kemungkinan kad anda akan ditelan dan sekali gus wang anda selamat...
Perompak musuh Rock_kapak... Jadi lapurkan pada pihak berkuasa sekiranya berlaku pada anda atau orang2 di sekeliling anda... Bersama saya Rock_kapak 999 tv Genting...



Thursday, June 18, 2009

UNTA PERLU BERAKSI LAGI...

SALAM KEDAMAIAN BUAT SEMUA...
MALAM NIH MALAM MINGGU YANG PENUH RAHMAT..
SO AKU NAK BAWAK UNTA AKU JALAN JALAN
KEJALAN YANG BENAR...HEHEHE
Pheeeeeeeeeeeweeeeeeeeett

Monday, June 15, 2009

Antara Rock dan Kehidupan



Aku sentiasa mencari kedamaian dan bagi ku kedamaian milik semua... Terlalu banyak yang aku nikmati ngan seketul perkataan iaitu PEACE... Masa aku kecik dulu aku selalu dengar Amy Search selalu sebut perkataan PEACE... Dan di kala itu aku tanya kat brader aku peace tuh ape? ngan selamber dia jawap AMAN... Aku mula tak caya kat dia pasal NAMA AKU Aman... mak abah n adik badik aku panggey aku Aman... Oleh yang demikian di lain waktu aku bertanya pula kat kakak aku PEACE tuh ape? Lalu dia jugak menjawap dengan selamber "Peace tu aman... apa ar nama je aman peace pon tak tau"... Aku mula rasa cam dipermainkan... Dalam masa yang sama walaupun aku tak tau apa itu PEACE, aku tetap suka sebut peace sambil menunjuk isyarat jari hantu dan jari telunjuk... Bila aku sekolah baru aku tau peace yang aku selalu laungkan ala-ala budak kecik ngaku ROCK tu adalah betul2 AMAN... Aku tak sangka Rockers cam kumpulan SEARCH tuh memperjuangkan keamanan... aku tengok cam samseng je... Bermula dari saat itu dan ketika itu aku mula meminati SEARCH dan aku jadi rocker sejati yang tak samseng... Oleh kerana aku adalah Aman maka secara outomatiknya aku menyokong keamanan... Dan aku berasa sungguh bangga kalau ade Rocker len sebut PEACE sebab aku adalah Aman... Bila aku meningkat remaja dan masuk sekolah menengah, aku di tempatkan di Tingkatan 1 Damai... aku memang betul damai kat sana... sampai tingkatan 3 aku masih setia lagi dengan KEDAMAIAN sebab aku tetap berada dalam tingkatan 3 Damai... Maka dengan itu satu perjuangan harmoni telah aku lalui iaitu PMR yang aku perjuangkan dengan kedamaian aku... Hari berganti hari masihkah aku di situ? Oh tidak rupanya Sebab bila aku masuk Tingkatan 4 aku ditukarkan ke klas yang paling cerdik iaitu Tingkatan 4 Aman... hahaha ramai kengkawan tanya aku masa tuh... Camana Aman boleh dok kat klas Aman... Dan jawapan yang selalu aku berikan adalah PEACE... hehehe... Di Tingkatan 4 Aman aku yang bernama Aman terus menikmati keamanan... Namun ketika itu cuma aku seorang yang rasa Aman tapi tidak bagi guru disiplin hatta pengetua sekolah sebab Kerockersan aku dianggap seperti kutu... Dan di waktu itu juga aku teringat akan sebuah lagu Rock iaitu "Aku Hanya Serangga-BPR" ... Maka dengan berbekalkan semangat yang ada pada lagu tuh aku terima diriku sebagai kutu Rock... Kutu pun kutu lah janji rock...


Masih teringat-ingat di fikiran aku ketika aku didenda berjemur di tengah panas dengan tangan kiri yang berikat ngan sapu tangan merah dan berseluar koyak di lutut kerana mengikut gaya awie yang agak popular ketika itu... hahaha padan ngan muka aku... Rock la sangat... sekolah pun tak abis lagik... dan apabila aku di Tingkatan 5 aku masih berada dalam kelas Aman... Dok klas A tapi perangai setan hahaha... Walaupun aku tidak mempunyai semangat belajar yang setinggi semangat Rock dalam jiwa, tapi aku dapat gak ar result SPM yang agak ok... Lepas habis jer SPM aku terus blah dari kampung dan kerja kat daerah Klang... Tempat kerja aku yang pertama ialah kilang kabel... Aku bertugas Di Dipartment yang melebur aluminium... dari situ aku kenal apa yang dikatakan METAL... Memang ganas sebab metal tuh panas sehingga sedikit terkena di badan lecurnya sampai 2 bulan... Aku cukup selesa bekerja di situ kerana aku bergaul dengan orang2 macam aku... Dan di situ jugak aku berjaya menyimpan rambut panjang separas pinggang... Rock abis wa cakap lu... Dan di situ jugaklah aku belajar bermain gitar... Pendek kata di situlah aku tapak aku mendalami apa yang di katakan Rock... Namun langit tak selalu cerah, kebahagiaan yang aku kecapi tak sampai ke mana... Kilang yang menjadi simbolik METAL bagi aku telah mengalami kerugian yang amat besar... Penghujung tahun 1997 dan awal tahun 1998 bersempena dengan kegawatan ekonomi negara yang teruk telah menggugat sekaligus meragut ekonomi poket aku... Aku menjadi penganggur terhormat buat seketika... Ramai antara Member2 aku telah tiada... Ada yang masuk lokap kerana dadah... Ada yang mati sebab HIV... dan ramai yang mati sebab berlumba haram... Mungkin umurku masih panjang maka teruskan jua kehidupan ku... Bersempena dengan Album Rock solo Amy magic aku juga membotakkan kepala seperti Amy dan meneruskan pengangguran aku di kampung... Di kampung halaman member2 telah memperkenalkan aku dengan satu lagi cabang Rock berentak TRASH METAL... Mereka memetik gitarku dengan sungguh dasyat dari lagu2 kumpulan CROMOK dan FTG... Lalu dalam diam aku meminati muzik Cromok... Dan apabila aku selidiki latar belakang anggota Cromok, Mereka dari golongan berpelajaran... Aku mula berfikir yang Rock juga perlu kepada ilmu pengetahuan, Rock juga boleh disertai dengan kerjaya yang bagus dan Rock juga boleh memiliki income yang tebal... Dari Cromok aku mula buka mata dan sedar bertapa sempitnya pemikiran aku sebelum tuh... Dengan semangat aku yang baru aku pergi ke sekolah lama aku untuk mengambil sijil SPM aku dan aku sambung pembelajaran ku di IPTS... Di kolej aku bergaul dengan bebudak PUNK dan SKINHEAD... Kerana aku Seorang Rock yang jauh berbeza dengan diorang, aku dipanggil Rock_kapak... Aku tak kesah dengan gelaran tuh kerana Rock memang dah sebati dengan jiwa aku... Dan di kolej jugak lah aku belajar mengubah diri aku sedikit demi sedikit... Aku seorang yang aktif dalam banyak aktiviti kolej dan belia melaka... Aku juga kerap terlibat dengan aktiviti yang dianjurkan oleh Majlis Gabungan Belia Melaka(MGBM)... Dan aku juga ahli dalam Kesatuan Anak Melayu Melaka (KAMM)... Dan dari kesatuan ini lah aku belajar Silat dan sebagainya... hasilnya aku banyak berubah ke arah yang lebih baik... Jika di lihat dari segi fizikal aku jauh berbeza dengan aku yang dulu... Namun jauh di sudut hati aku tetap tertanam semangat Rock... setelah aku tamat belajar aku pulang semula kekampung halaman.... Aku mula Rindu dengan kehidupan Rock aku... Telah banyak jawatan kosong yang aku temuduga namun 1 pun tak sangkut... Maklumlah budak IT sapa nak pandang sangat... jadilah aku penganggur terhormat buat seketika... Dan akhirnya aku kembali ke negeri asal kelahiran aku Selangor.... Aku menetap di Klang sekali lagi dan bekerja di kedai makan... aku mula berubah sedikit demi sedikit kepada Rock.... Rambut pun da panjang balik... Aku dah mula tak mimikirkan soal kerjaya... Dengan berbekalkan lagu JERANGKUNG DALAM ALMARI-WINGS aku mula memakai baju2 bergambar tengkorak yang dah lama aku simpan dalam almari suatu ketika dulu... Aku mula hanyut dengan Band yang aku perjuangkan bersama kawan2... Hanya jeritan kedamaian yangkami lagukan untuk jamming... Aku kembali menjadi Rock sejati... Dan aku yakin inilah kehidupan aku... Namun setelah berapa lama aku mula bosan... band juga sudah terkubur kerana masing2 mendirikan rumah tangga... Sekali lagi aku pasrah dalam kehidupan... Aku memperjuangkan kedamaian namun benar2kah damai jiwaku...
Aku membuat keputusan untuk memotong rambut dan mencari pekerjaan tetap... Sehingga kini aku masih berada di Safeguard Securicor... Dan aku selesa dengan apa yang aku miliki sekarang ini... Dan ketika ini aku miliki kedamaian ku bersama isteri tercinta, kerjaya dan Rock yang menjadikan aku sebegini... Aku yakin walaupun tiada kelihatan dari segi penampilan, namun aku tetap Rock dan akan terus Rock sampai tua... hahaha PEACE...

psst:- Rock2 jugak!! banyak benda len kena pk selain Rock...